Tineke Redant die een klasje heeft in het buitengewoon onderwijs in De Kindervriend werkte een klasterras uit als praktijkonderzoek in haar Ba-na-ba Buitengewoon Onderwijs.
Tineke is afkomstig uit Sint-Niklaas en woont met haar man en twee kinderen in Kortrijk.
Ze had al een bachelor in het Kleuteronderwijs en rondt nu haar Ba-na-ba Buitengewoon Onderwijs af bij Hogeschool VIVES campus Kortrijk. Ze volgde hier 2 jaar les voor in afstandsonderwijs.
Loopbaan
Tineke werkte twee jaar in het buitengewoon onderwijs in Sint-Niklaas. “Dan ben ik naar Kortrijk verhuisd en kon ik korte vervangingen doen in het onderwijs. Toen ik geen werkzekerheid had, ben ik bij Aveve gaan werken. Ik was er vijf jaar verantwoordelijk voor de plantjes. Daardoor zat ik veel buiten”, zegt Tineke. Sinds vorig schooljaar geeft ze opnieuw les in het buitengewoon onderwijs in De Kindervriend in Rollegem. Ze heeft kinderen van verschillende leeftijden in haar klas. De jongste wordt 9 jaar en de oudste is 13.
“Na vijf jaar uit het onderwijs geweest te zijn, vond ik dat ik wat opfrissing kon gebruiken en besloot ik de Ba-na-ba buitengewoon onderwijs te volgen ”, zegt Tineke.
Praktijkonderzoek
Bij haar opleiding voor het Buitengewoon Onderwijs aan VIVES is Tinekes werk haar stageplaats. Voor haar praktijkonderzoek mocht ze zelf kiezen wat ze zou uitwerken, het mocht iets praktisch of ook iets meer theoretisch zijn. “Ik heb op school gevraagd of er iets was wat ze graag zouden hebben, maar er zijn veel zaken welkom. Ik koos voor iets praktisch omdat ik vind dat je daar meer aan hebt. Aangezien ik vorig schooljaar al een buitenkeuken gemaakt had voor mijn klasje, had ik al ondervonden dat dat de meeste kinderen aansprak. Ik heb het klasterras dus helemaal uitgewerkt.” Van september tot mei werkte Tineke aan haar praktijkonderzoek.
Een klasterras
“Een klasterras verrijkt, niet enkel motorisch, maar op een terras kunnen de kinderen op hun eigen manier tot rust komen en spelen”, stelt Tineke.
“Ik bekeek de visies van de school, koos de doelgroep en zocht theorie op over outdoor education.” Dan moest er een keuze gemaakt worden van materialen. Tineke werkte vooral met natuurlijke weerbestendige elementen zoals houten en kurk.

In Tinekes klasterras kan je verschillende hoeken vinden. “Er was al een deel van een keukentje dat ik vorig jaar als ambulante leerkracht gemaakt had voor een andere klas. Dat werd verder uitgewerkt. Er zijn ook voelbakjes en een rustig hoekje.
Er kan ook met onder meer met regenbuizen om met auto’s door te rijden en met plastieken diertjes gewerkt worden.

Tineke voegt ook nog kruiden toe om te planten. Daar komt haar kennis die ze opdeed in Aveve dan weer van pas.