Sprookjes in een hedendaagse vorm

copyright foto Els Deleu

Tot 5 november loopt in het kader van het stadsfestival Wonder een tentoonstelling in de Sint-Annazaal op het Kortrijkse begijnhof door leerlingen van DAS (Design & Art School) uit Kortrijk. Ze werkten rond sprookjes.

Wonder is een stadsfestival rond toekomst en creativiteit. Op een parcours met meer dan 25 locaties in Kortrijk vind je 40 creatieve exposities, installaties en events. Eén van de locaties is de Sint-Annazaal op het begijnhof waar een tentoonstelling opgezet werd met werken van leerlingen van het zesde jaar Vrije Beeldende Kunst die rond het thema ‘sprookjes’ aan de slag gingen. De tentoonstelling is gratis toegankelijk.

Tweede keer

“Vorig jaar namen we deel aan Wonder met sculpturale impressionante tapijten die we met de leerlingen gemaakt hadden op de textielexpo in Xpo Kortrijk”, begint Ruben Vandeghinste, die beeldhouwkunst geeft aan de leerlingen van DAS.

“Nu werden we uitgenodigd om weer mee te doen aan Wonder, waar de creatieve partners in Kortrijk een plaats moeten krijgen. We hebben volmondig ‘ja’ gezegd.”

Sprookjes

De leerlingen kozen elk een sprookje waarmee ze inhoudelijk aan de slag gingen in verschillende disciplines. Zo maakten ze er een beeldhouwwerk mee, maakten ze tekeningen, een schilderwerk en grafiekwerken. Ruben coördineerde en maakte met een selectie van die werken een mooie tentoonstelling.

Verschillende sprookjes komen aan bod, zoals onder meer Assepoester, Sneeuwwitje, Doornroosje, Het Zandmannetje, Mannetje Maan, De Bremer Stadsmuzikanten,…

“Sprookjes zijn iets van vroeger. Het zijn oude verhalen die mondeling doorgegeven werden. Er zit altijd een dubbele moraal in. De leerlingen vroegen zich af wat sprookjes nog betekenen op vandaag. Ze keken of ze een interventie konden doen in die sprookjes om ze een hedendaagse vorm te geven.”

Das

In het zesde jaar Vrije Beeldende Kunst zitten 22 leerlingen verspreid over twee klassen. In totaal zitten bij DAS 182 leerlingen. “Dat aantal is verdriedubbeld in drie jaar tijd”, vertelt Ruben.

“Corona heeft mensen blijkbaar doen inzien dat authenticiteit en het eigen verhaal van de leerlingen een plek moet krijgen in hun opleiding. In de kunst wordt dat aangesproken en wordt er veel meer dan in de klassieke richtingen gevraagd ‘Wat doe jij?’ en ‘Wie ben jij?’”

Opleidingen die creatief zijn en waar de leerlingen vragen mogen stellen spreken jongeren aan. “Hoe ze in de wereld staan kunnen ze in DAS zelf via een eigen beeldende taal vorm geven. De jongerencultuur krijgt hier een plaats en het contact met de leerkrachten is zeer nauw.”

error: De inhoud is beschermd! U kan foto\'s en teksten bestellen. Foto's downloaden of afdrukken is strafbaar.