Leerkracht PAV bij CLW Kortrijk Nick Vanglabeke (39) uit Gullegem is één van de 50 strafste leraren die uit de 18.000 genomineerde leerkrachten uitgekozen werd door de redactie van Klasse. Dinsdag maakt Klasse dan de Leraar van het jaar 2022 bekend.
Nick Vanglabeke woont met zijn vrouw Katelijn Aerts en hun drie kinderen Milà (15), Thorben (11) en Diede (8) in Gullegem. Hij is drummer in ‘Whatever it takes’, een hardcore-metal band, maar heeft een enorm zacht karakter. Hij heeft een Bachelor Lichamelijke Opvoeding. Toen hij afgestudeerd was deed hij bij CLW (Centrum Leren en Werken) Kortrijk een spontane sollicitatie voor een vervanging. “De doelgroep sprak me enorm aan”, zegt hij. “Ik wist dat het me zou liggen. Ik mocht onmiddellijk starten.” Nick geeft er PAV (Praktijk Algemene Vakken). Ondertussen rondt Nick al zijn 16de schooljaar bij CLW Kortrijk af.
Nick
“Het was onze collega Jerina die voor het eerst met het voorstel kwam om Nick te nomineren”, vertelt Hannelore Vroman van CLW Kortrijk. “Nick is een echte teddybeer. Hij blinkt er echt bovenuit in hoe hij is en wat hij doet en wordt op handen gedragen door de leerlingen. Hij doet zoveel meer dan alleen maar lesgeven. Hij is naast leerkracht voor veel leerlingen ook een papa, sociaal assistent, hulpverlener, enz… Kortom: iemand waar ze een beetje kunnen thuiskomen. We hopen echt dat Nick de titel van Leerkracht van het Jaar krijgt. Hij verdient dit echt! Hij is een rots in de branding voor alle collega’s én voor de leerlingen!”
Een collega pikt tijdens ons gesprek lachend in dat Nick maar één nadeel heeft. “Hij is een Beerschotfan”, zegt hij.
Alle collega’s en ook de leerlingen stuurden een tekstje in om Nick te nomineren als leerkracht van het jaar, en Nick had niets door.
“Er waren donderdag klasseraden, en plots werd kort voor de middag een klasseraad verplaatst”, vertelt Nick. “Dat gebeurt normaal nooit, maar ik stelde me er geen vragen bij. Achteraf bleek dat het omwille van het bezoek van Margaux van De Madammen was. Ik zat op die verplaatste klasseraad, en iedereen die er bij moest zijn was er ook. We waren klaar om van start te gaan toen plots de radiomensen binnenkwamen. Normaal val ik nooit zonder woorden, maar de woorden kwamen toch zo gemakkelijk niet op dat moment. Ik was zelfs emotioneel. Zoiets doet toch wat met een mens.” Nick liep nog de hele dag rond met een ‘waaw-gevoel’. “Wat vandaag gebeurd is, is al fantastisch”, zei hij donderdagnamiddag. Nick was er echt van aangedaan. Hij kreeg kaartjes, een fruitmand, gedroogde bloemen en een charter als genomineerde.
https://www.instagram.com/tv/CfJLEWfot1k/?igshid=YmMyMTA2M2Y%3D
Team
“Ik weet dat we bij CLW Kortrijk een goed team vormen en dat we er allemaal voor elkaar zijn. We vormen een warme school maar zo’n nominatie had ik nu niet direct zien aankomen. Ik ben vereerd. Iedereen in ons team verdient zo’n nominatie en we zetten ons allemaal in voor de jongeren en vullen elkaar aan. Nu hoor ik dat er heel wat mailverkeer gebeurde waar ik overal uitgehouden werd, zowel directie, collega’s en leerlingen schreven tekstjes over mij. Normaal gezien zal ik alles krijgen wat iedereen over mij geschreven heeft. Ik ben heel benieuwd.”
Toen de lijst met de 50 genomineerden voor Leerkracht van het jaar 2022 begin deze week verspreid werd, stonden enkele leerkrachten die door De Madammen zouden bezocht worden er niet bij. Nick was daar dus één van, want hij werd donderdag persoonlijk verrast. “Eerlijk gezegd: ik vond het fantastisch!”, stelt Nick. Donderdag kreeg hij de hele dag berichtjes en telefoons van mensen die het hoorden op de radio. “Zelfs oud-medestudenten van tijdens mijn opleiding stuurden berichten. Ook mijn vrouw werd door mensen opgebeld om te vertellen over mijn nominatie. Mijn dochter had het zelf gehoord. Familie uit Limburg had het ook gehoord. Het is ongelofelijk hoe snel dit bericht de ronde deed!”
Werk
Nick komt elke dag graag naar het werk. “Ik doe mijn job graag en ben er voor de leerlingen. We hebben soms jongeren met een grote rugzak en wij kunnen voor hen dat tikkeltje meer betekenen”, zegt hij. “Ze zijn soms zo vaak de rug gewezen in het leven en trokken vaak al van school naar school. Ze krijgen soms weinig waardering. Ik zie in elke jongere iets positiefs. Het is aan ons om hen vooruit te helpen en op hun talenten in te zetten. Hier krijgen ze met een modulair systeem de tijd om te groeien. Net dat stap voor stap met de jongeren werken spreekt me aan. Ik wil dat ze hier vertrekken met datgene wat ik in hen gezien heb. Dat betekent niet enkel hun certificaat en de leerstof, maar ook de basisnormen zoals eerlijkheid, respect en er zijn voor elkaar.”
Nick doet meer dan lesgeven. “Ik wil die persoon zijn waarop de jongeren kunnen terugvallen. Niet iedereen heeft een warme thuis of krijgt de kans om zich te ontplooien. Er wordt niet altijd naar de jongeren geluisterd.
Nick vindt het motiverend om de jongeren te zien groeien. “Als de school voorbij is, stopt het niet voor mij. Het is belangrijk om er te kunnen zijn voor de jongeren. Dat kan een gesprek na de les zijn zodat ze eens hun hart kunnen luchten, maar de leerlingen hebben ook mijn nummer en kunnen me bellen of een bericht sturen, op gelijk welk uur. Ik wil hen vertrouwen geven en hen helpen waar ik kan en ik denk dat ik het verschil kan maken. Soms moet ik jongeren in samenwerking met de leerlingenbegeleiding doorverwijzen naar externe organisaties, maar daar ken ik ook al mijn weg.”
In het begin van het schooljaar of als er nieuwe leerlingen toekomen, geeft Nick altijd duidelijk mee dat – als ze geen weg meer zien – ze hem altijd kunnen opbellen. “Je moet natuurlijk voor jezelf uitmaken hoe ver je daarin wil en kan gaan.”
Oud-leerlingen
Nick vertelt dat het niet ophoudt om er te zijn voor de leerlingen als ze de school verlaten. “Ze mogen altijd nog eens langskomen of opbellen. Niet geschenkjes op het einde van het schooljaar maken me gelukkig, maar wel het feit dat ze gelukkig zijn.”
Nick geniet ervan als hij oud-leerlingen ontmoet en ziet dat ze nog altijd veel waardering hebben of hem bedanken. “Soms vertellen ze me dat ze vast werk en een gezin hebben of een huis kochten. Dat doet echt deugd om dat te horen!”
Meegekregen in zijn opvoeding
Nick vertelt dat hij in zijn opvoeding al meekreeg dat hij moest opkomen voor de zwakkeren. “Er zijn veel jongeren met een negatief zelfbeeld. Het is belangrijk om hen de hand te reiken en hen laat kijken naar hun positieve kanten. Hier kunnen we als school toch het verschil maken. Doordat we zo dicht bij de leerlingen staan, geven we veel van onszelf.”
Ook vechten tegen onrecht kreeg Nick mee van thuis. “Ik heb bv. een enorme hekel aan pesten!”
Gezonde levenswijze
“Eigenlijk wil ik een positief rolmodel zijn in alles. Daar haal ik voldoening uit.” Hij leeft op gezonde voeding, drinkt geen alcohol en is vegetariër. “Ik deed powerliftingcompetie maar ben altijd van doping of andere middelen afgebleven. Ik probeer jongeren te stimuleren om ook gezond te blijven leven en eten, en niet naar middelen te grijpen. Ik probeer hen mee te geven dat je ook sterk kan zijn op een gezonde manier.”
“Al enkele leerlingen zijn overleden, en als ik onze jongeren gevaarlijk zie doen in het verkeer, zal ik hen daar ook over aanspreken en verwijzen naar de overlijdenskaartjes in de klas.”
Uit alles blijkt dat Nick het enorm goed voor heeft met de jongeren. “Als je op een gepaste manier dingen zegt tegen jongeren of ouders, wordt dit wel in dank afgenomen. Nick grijpt ook altijd onmiddellijk in in pestsituaties. “Ik ben ook altijd eerlijk tegenover de jongeren en ook de ouders. “Dat is heel belangrijk”, besluit Nick, die vooral héél trots is op de jongeren van de school. “Ik weet hoe ze hier toekwamen en hoe ze hier afsluiten. Ze leggen een lange en belangrijke weg af!”