Met 3D-printer maken leerlingen eigen hulpmiddelen

V.l.n.r. Ilse Ghiesmans (directeur De Lage Kouter), Laurens Derycke, Jakke Biesbrouck, Els Callemein (RTC) en Gino Van den Bleeken (3D Print-it) (copyright foto Els Deleu

RHIZO De Lager Kouter Kortrijk kreeg 1.000 euro van RTC West-Vlaanderen voor het STEMCRAFT project dat loopt in deze school waar secundair buitengewoon onderwijs OV3 aangeboden wordt.

STEMCRAFT is een vrijblijvende middagactiviteit voor alle leerlingen van De Lage Kouter. “Nadat we 4 à 5 jaar activiteiten organiseerden over de middag – het kon eventjes niet meer door onder meer corona – zijn we hier opnieuw mee begonnen”, begint leerkracht Laurens Derycke uit Lo-Reninge. “Aangezien leerkracht en ICT-verantwoordelijke Jakke Biesbrouck en ik allebei verzot zijn op STEM, én dat er geen STEM-opleidingen zijn in het buitengewoon onderwijs – wilden we iets in die richting aanbieden aan onze jongeren. Zij zijn immers verzot op computers, en we wilden hen ook aantonen dat je daar meer mee kunt doen dan enkel spelletjes op spelen. Binnen STEM over de middag leren de jongeren de eerste stappen van het programmeren en 3D-printen, allemaal basisopleiding op hun niveau, dit onder de noemer STEMCRAFT, en uniek binnen het buitengewoon onderwijs. Ze leren via een softwareprogramme dingen omzetten in printtaal.

Op dit moment lopen er twee projecten, nl. ‘The Smart Greenhouse’ waar we later nog meer over vertellen en ‘We make 3D’.”

Hulpmiddelen voor de leerlingen

Met ‘We make 3D’ worden hulpmiddelen gemaakt voor de leerlingen zelf. “Veel van onze leerlingen hebben baat bij hulpmiddelen voor motoriek of inzicht. Vaak zijn deze heel duur. Door ze zelf te ontwerpen op maat van onze leerlingen en te 3D-printen binnen de school kunnen we meer zaken uitproberen. Dat zorgt voor heel wat extra leerkansen voor onze doelgroep, ook de les verloopt vlotter met bepaalde hulpmiddelen”, vertelt Laurens. Hij geeft enkele voorbeelden zoals uitsteekvormpjes, een middel om een cirkel af te tekenen of om hoeken af te ronden in de houtbewerking, beschermmiddelen om niet in de vingers te snijden of een simpel speeltje – een tangle genoemd – waar jongeren met ADHD mee kunnen bezig zijn zonder de les te storen. “We vroegen aan de leerkrachten in de verschillende afdelingen om eens na te kijken welke noden zij hebben. Zo maakten we al het logo van RHIZO om dit in bloem af te tekenen op onze broden in de bakkerijafdeling.”

Steun

RTC – wat staat voor Regionaal Technologisch Centrum – van West-Vlaanderen schreef samen met de sectorfederaties een STEM-project uit. Het RTC verbindt sectoren en onderwijs en organiseert opleidingen in functie van de noden op de werkvloer. “Bij het RTC dienden wij ons project in. We kregen 1.000 euro ervoor. Dat we hulpmiddelen voor onze jongeren wilden maken met ‘We make 3D’ zal wel heel belangrijk geweest zijn”, aldus Laurens. Ook mtech, het loopbaanfonds uit de sector van de metaal- en technologische industrie schonk nog 200 euro voor het project.

De school vond bij 3D Print-it een firma uit Vleteren die een printer schonk. “Met de ontvangen cheques kochten we er ook zelf één aan én we kochten ook al heel wat rollen filament”, vertelt Laurens. De zaakvoerder van 3D Print-it, Gino Van den Bleeken doet het onderhoud en verzorgde dinsdagavond een opleiding over de basisvaardigheden voor de leerkrachten om met de 3D-printer te werken.

Ook op de opendeurnamiddag van zaterdag 23 april van 14 tot 18 uur zullen de 3D-printers te zien zijn.

error: Content is protected !!