In opdracht van Huis van het Kind Zwevegem werkten 8 studenten Sociaal Agogisch Werk van Hogeschool VIVES in Kortrijk een emotiekoffer met als titel ‘klapt er ki over’ uit voor jongeren.
“Die koffer heeft als doel emoties en gedachten bespreekbaar te maken tussen jongeren en hun steunfiguur”, luidt het bij de studenten. “We ondervonden dat het onderwerp ‘identiteit’ nog altijd moeilijk is om over te praten.”
De studenten die aan deze bachelorproef werkten zijn Myrthe Vanallemeersch (21) uit Koekelare, Emmeline Vanroose (21) uit Izegem, Eline Cottenie (21) uit Heule, Alaya Voet (20) uit Zwevegem en Manou De Langhe (22) uit Otegem die allemaal de opleiding Orthopedagogie volgen, Schania Vanpoucke (21) uit Menen die Maatschappelijk Werk volgt, Ina Desloovere (21) uit Menen en Sien Basteleus (21) uit Sint-Pieters-Leeuw die Toegepaste Psychologie volgen.
De opdracht
Het Huis van het Kind Zwevegem wou een koffer voor het mentaal welbevinden van jongeren van 13 tot 16 jaar voor Zwevegem. Er zijn in de gemeente al koffers voor kinderen van 0 tot 3 jaar en voor kinderen van 3 tot 6 jaar. “Zo kunnen ze emoties bij jongeren bespreekbaar maken”, aldus Griet Vandebuerie, Coördinator van Huis van het Kind Zwevegem. “We ontbreken dan enkel nog koffers voor de leeftijd van 6 tot 12 jaar. Die zullen er ook nog wel komen.”
De jongeren begonnen met bevragingen, enquêtes en interviews naar welke thema’s jongeren en ouders het meest moeilijkheden ervaren en het meest ondersteuning bij willen. Rond die thema’s werden tools ontwikkeld. De interviews werden afgenomen bij de jongeren zelf, bij ouders en bij andere steunfiguren zoals bijv. grootouders. “De thema’s die het meest aan bod kwamen waren seksualiteit, rouw en verlies, gender en identiteit, de emoties zelf, mentale gezondheid en gezinssituaties.”
De jongeren ondervonden tijdens hun enquêtes en interviews wel dat het praten over verschillende thema’s heel belangrijk is voor de jongeren. “Vooral praten over identiteit is belangrijk voor de jongeren. De ouders hebben er een positiever beeld over en vinden sneller dat alles wel gaat.”
De emotiekoffer
De emotiekoffer bevat een cirkel om verbindend te werken in het gezin en de band tussen ouder en kind sterker te maken, leesboeken rond puberteit en seksualiteit die gekozen werden samen met de mensen van de bibliotheek van Zwevegem, zelf ontwikkeld spelmateriaal, een zelfgemaakt spelbord in de vorm van een ganzenbord rond identiteit en hoeveel informatie je blootgeeft op sociale media, het spel Emovere met de thema’s die aan bod komen in de koffer. “Dat spel is gebaseerd op ‘Trivial Pursuit’. We noemden het Emovere, het Latijns voor ‘emoties in beweging brengen’.” Er werden ook een aantal spellen aangekocht. De spellen kunnen in het gezin of in een klas of een jongerengroep gespeeld worden.
Om zowel te kunnen inspelen op het individueel gebruik van de koffer of gebruik ervan in het gezin, werd er een opsplitsing gemaakt tussen boeken en spelmateriaal.”
Er liggen ook folders in de koffer die de leerlingen maakten over verschillende thema’s, dit voor de ouders en voor de jongeren zelf. Deze worden telkens aangevuld en mag je dus uit de koffer nemen. Ook een handleiding voor ouders mag behouden worden. Er steekt ook een hulpverleningsboekje in met websites die je kan raadplegen.
“Omdat er uit de enquête ook de wens kwam om iets uit te schrijven, zit er ook een schriftje in de koffer. Daar kunnen jongeren iets inschrijven voor zichzelf en dit uitscheuren of het er laten instaan voor de volgende persoon.”
Preventie
De studenten zetten zoveel mogelijk in op preventief werken. Er zal in Zwevegem een emotiekoffer beschikbaar zijn in het Huis van het Kind en de bibliotheek en er zal ook een ‘vlinderkoffer’ zijn om uit te lenen.
“We willen inzetten om het mentaal welbevinden in Zwevegem”, stelt schepen Eliane Spincemaille. “We kregen een subsidie en leggen er zelf een gedeelte bij voor projecten.”
Er komen in Zwevegem posters over de koffers en waar ze kunnen uitgeleend worden en er worden ook folders verspreid hierover.