Search

“Ik wil van betekenis zijn voor de kinderen, het team en de ouders”

Directeur Katia Desauw (copyright foto Els Deleu)

Op 1 september werd Katia Desauw de nieuwe directeur van de vrije basisschool in Bellegem. Ze volgt Dirk Demarcke op die met pensioen ging.

Katia Desauw is afkomstig uit Marke. Ze is gehuwd en heeft twee kinderen van 21 en 15 jaar. “Vroeger woonden we aan Don Bosco maar 7 jaar geleden verhuisden we naar Sint-Lodewijk in Deerlijk”, vertelt ze.

Katia is heel creatief. Jarenlang had ze een bijberoep in kindermaatwerk. “Het groeide echter wat boven mijn hoofd. Het was een uit de hand gelopen hobby. Mijn hart ligt trouwens ook wel in het onderwijs, het samen met mensen op tocht te gaan, dingen te ontdekken en te leren van elkaar.”

Carrière

Katia studeerde in Heverlee. Ze was jarenlang juf in basisschool Kinderland in Kortrijk. “Na 25 jaar in dezelfde school, weet je hoe het draait op jouw school. Ik wou ook wel eens weten hoe het er op andere scholen aan toe ging.” Katia stapte bij VZW Scola in het lerarenplatform dat toen in voege trad. “Meestal doen jonge leerkrachten daar vervangingen. Het was tamelijk ongewoon dat een vastbenoemde leerkracht die een vaste klas had van school naar school trok om te vervangen. Door mijn jarenlange ervaring was ik natuurlijk flexibeler inzetbaar dan een jonge starter die alles nog moet ontdekken. Het was de ideale manier om kennis te maken met werkingen in andere scholen.”

Een jaar later kwam de taak van een mentor in aanvangsbegeleiding. “Het is ondertussen een recht én een plicht om startende leerkrachten te ondersteunen. Er zijn daar nu middelen voor. Binnen Scola werd geopteerd om overkoepelend iemand in te zetten voor de 10 scholen van Scola. Ik kreeg samen met een collega deze taak toegewezen. Ik heb dat drie jaar met hart en ziel gedaan. We stampten ook het hele beleid en de visie rond aanvangsbegeleiding binnen Scola uit de grond. Ze volgde ook een opleiding als mentor. “Die opleiding gaf me veel energie om bij te scholen. Na dat jaar startte ik nog een BanaBa in schoolontwikkeling aan de Arteveldehogeschool.” Die opleiding volgde Katia niet met de bedoeling om directeur te worden, maar eens die opleiding liep, voelde ze dat ze meer en meer zin kreeg om meer mandaat op te nemen binnen een school. “Als mentor word je ook veel aangesproken en bied je een luisterend oor, ook bij de andere leerkrachten, en niet enkel bij de starters. Je voelt wat er leeft in een team en je krijgt zin om daar iets mee te doen.”

Ondertussen is Katia in juni met grote onderscheiding afgestudeerd in de opleiding Schoolontwikkeling. “Ik ben er best trots op”, zegt ze. “Het is ook écht mijn ding: het samen school maken, luisteren en er zoveel mogelijk over waken dat de neuzen in dezelfde richting staan.”

Een mooie roeping

Door haar opleiding begon bij Katia dus de goesting te groeien om meer te doen. “Er kwam een vacature voor een directeur in een ziekenhuisschool in Gent. Ik vond het een mooie roeping om bij kinderen die langdurig ziek zijn te kunnen helpen dat de re-integratie naar de thuisschool vlot kan verlopen.”

“Ik wist wel dat Dirk naar zijn pensioen toe liep, maar die vacature kwam op mijn pad en ik vond het een mooie uitdaging.”
“Toen ik nieuws kreeg dat ik in Gent mocht starten, heb ik een zekerheid voor een onzekerheid genomen en werd ik directeur van de ziekenhuisschool.”

“Het was wel heel anders dan een school met joelende kinderen. Ik had acht afdelingen binnen die ziekenhuisschool. Ik had geen voeling meer met leerlingen en ouders en heel veel tijd ging naar meetings. Ik voelde me meer een manager van een onderwijskundig bedrijf, maar ik ben eerder een ‘peoplemens’ en een ‘teamplayer’. Ik miste de kinderen op de speelplaats, het contact met de ouders en het ‘deel van het geheel’ zijn. Ik heb verbondenheid nodig in mijn job. Het is echter wel een héél leerrijk jaar geweest maar mijn hartje hunkerde terug naar Scola, een hele warme scholengemeenschap met enorm veel zorg voor elkaar.”

Directeur

Katia solliciteerde dus voor de functie als directeur van VBS Bellegem, waar momenteel ruim 400 kinderen school lopen.

“Mijn grote roeping als directeur is ‘van betekenis zijn voor de kinderen, het team en de ouders’. Zij zijn onze ‘compagnons de route’. De ouders vertrouwen ons hun kostbaarste en dierbaarste bezit. Van uit een gelijke visie kunnen we de kinderen mee helpen groeien en openbloeien.”

“Wat ik ook super tof vind, is het schoolfeest hier. Het jaarthema van vorig jaar was een tent vol talent. Op het schoolfeest had men ‘de cirque van Dirk’ gemaakt. Ze hadden me ook uitgenodigd. De kleuters hadden Dirk weggetoverd en mij er bij getoverd. In mijn woordje had ik gezegd dat ‘Bellegem bruist’. Ik meen dat ook echt: dit team is een enorm bruisend team vol engagement en power. We zorgen voor elkaar, het is fijn om naar je werk te komen en je gedragen te voelen door je collega’s. De tijd van elk binnen vier muren voor je klasje staan is al lang voorbij. Ze hebben hier dan mijn woorden gebruikt voor het nieuwe jaarthema van de bruisende school. Ik ben met open armen door het team ontvangen, ze kenden me ook al als mentor.”

Katia vertrouwt er op dat haar team haar de tijd zal gunnen om er in te groeien. “Ik voel nu al de volle ondersteuning om me mee te nemen in het bruisende verhaal van Bellegem.”

Communicatie

Katia vindt communicatie héél belangrijk. “Dat is de motor van een goed draaiend team. Daarom paste ik het bureau aan met zeteltjes om communicatie in een huiselijke setting mogelijk te maken. Je moet als directeur één en al oor kunnen zijn, zonder dat er allerlei zaken rondom ons moeten gebeuren. Communicatie en duidelijkheid zijn voor mij heel belangrijke zaken in een team.”

Uitdagingen

Katia kreeg een zeer kostbare erfenis van directeur Dirk. “Hij heeft de school doen groeien en bloeien van 200 naar 400 leerlingen.”

“Er is veel plaats tekort. Ik droom van een gezellige leraarskamer die bruist van energie en waar we elkaar een hart onder de riem kunnen steken na een moeilijke dag. Dat hebben we echter niet. Ook de refter is te klein. Er moet in verschillende shiften gegeten worden.”

“Wij zijn ook een school die de zorg voor de kinderen heel hoog in vaandel draagt, en dat resulteert in kwalitatief onderwijs en in hele mooie resultaten bij verschillende testen. We hebben een handvol zorgjuffen die elke dag zoeken om samen met de klasleerkrachten het beste in de kinderen naar boven te halen. We hebben echter ook geen zorglokalen. Er is niets extra. De kopiemachine staat zelfs in de kleedkamer van de turnzaal. Er is ook geen computerklas. Het wordt een hele uitdaging om alles wat een school heden ten dage nodig heeft te kunnen huisvesten!”

error: De inhoud is beschermd! U kan foto\'s en teksten bestellen. Foto's downloaden of afdrukken is strafbaar.