Search

“Het begon tijdens de lockdown met zelf een drankje te maken”

Sander, Henri en Stijn. (Copyright foto Els Deleu)

Drie vrienden pakken uit met Picori, een drankje op basis van verse sinaasappels. Ze willen er deze zomer volledig mee uitpakken. Hun drankje wordt al in een aantal restaurants tot zelfs in een sterrenzaak geserveerd.

Het begon bij Henri Vanneste (41) uit Kortrijk. In 2020 toen hij nog als onderwijzer werkte had hij wat tijd over tijdens de lockdown.“Ik drink graag een aperitief op basis van sinaasappels, en had de ambitie om dat ooit eens zelf proberen te maken”, begint Henri. Hij sloeg aan het brouwen en maakte een likeur op basis van sinaasappel, kinaschors en gentiaan. Het begon met een klein vaatje van 10 liter.

Henri serveerde het met witte wijn en soms nog met een scheutje Triple Sec of Cointreau en bood het aan aan mensen die bij hem thuis op bezoek kwamen. Die vonden het allemaal lekker. “Dat waren natuurlijk vrienden, en die zouden wel zeggen dat het lekker was, dacht ik nog”, getuigt Henri.

Goede en verse ingrediënten

Stijn Loosveld (39), een vriend van Henri uit Bellegem was de eerste die een fles van Henris brouwsel kreeg voor zijn verjaardag. “Kort erop, rond de paasperiode vorig jaar moesten mijn vrouw Ine en ik aperitieven bij Stijns broer Sander Loosveld (37) en zijn gezin in Marke. We namen een fles drank mee. Zo zou ook Sander kunnen proeven.” Sander vond het zodanig lekker dat hij vond dat dit op de markt moest gebracht worden. Henri dacht dat Sander dat zou vergeten, maar niets was minder waar. “De dag nadien belde Sander me dat hij het echt meende.”

Vanaf dat moment werd alles op alles gezet om de nodige zaken in orde te brengen en te starten. Er werd een naam voor het drankje gezocht en er werd raad gevraagd bij kok Matthias Speybrouck en sommelier Hannes Desmedt. “Zij wezen ons op het belang van goede ingrediënten en van hen kregen we tips betreffende leveranciers. Zo laten we onze appelsienen rechtstreeks uit Spanje leveren. Ze worden er geplukt en twee dagen later geleverd. We werken ook nog met een ‘zuurtje’ uit Engeland.”

“We wilden het recept ook nog wat finetunen en probeerden verschillende varianten maar uiteindelijk bleven we heel dicht bij het originele drankje.”

“Nu kan Picori groeien”

Vorig jaar moest de ambitie van de drie mannen wat getemperd worden. “We konden niet produceren van juni tot en met september, want dan groeien er geen appelsienen. Daar hadden we vorig jaar geen rekening mee gehouden, en we willen echt met verse appelsienen werken. Dus konden we ook niet echt uitpakken met ons drankje. In november konden we weer beginnen produceren.”

Dan is ook Stijn, de broer van Sander in het verhaal gekomen. “Henri en ik hebben niet de commerciële bagage zoals Stijn die heeft om iets aan de man te brengen. Stijn vult dus de commerciële leegte die er was in en wij kunnen nu volop produceren zodat we deze zomer kunnen doorbreken,” aldus Sander. De drie mannen werken voor Picori in bijberoep. Henri is directeur van vbs Sint-Theresia in Rollegem, Sander werkt in de IT bij TVH en Stijn is business developper.

Verleden

Met Picori komt een droom van 20 jaar geleden uit voor de drie mannen die vroeger samen in de Chiro zaten en ook samen voetbalden. “We spraken er toen over dat we ooit eens iets samen zouden op poten zetten.”

Op commercieel gebied staat het team van Picori open voor alles. “We werken al samen met restaurants ‘Vier’ en ‘Va et Vient’ in Kortrijk en leveren al in een sterrenrestaurant in Oost-Vlaanderen. We denken ook aan een samenwerking met zomerbars. Zelf stonden we al eens op een zomermarktje en dat was een groot succes. Onze ambitie is om zeker 1.000 flessen te verkopen deze zomer. Tot nu toe verkochten we zonder reclame te maken al 1.000 flessen en traden we met onze Picori al binnen in enkele horecazaken.”

In één productiebadge kunnen ze bij Picori 220 flessen maken. Per badge kost het minstens twee weken. Mocht de verkoop spectaculair stijgen, dan kunnen we in mei nog extra produceren, want dan zijn er nog verse appelsienen.” Alles wordt artisanaal bereid. “Onze missie is grote gouden momenten aanbieden aan onze klanten. We willen met hen groeien. We zijn ambitieus zonder naïef te zijn. Het moet natuurlijk fijn blijven. We hebben alle drie een job en een gezin. Het is leuk om dit alles te combineren.”

Picori

Picori is een goudgele likeur die zuiver kan gedronken worden of gecombineerd met een droge witte wijn, tonic, rosé, schuimwijn, enz… Op de eigenzinnige fles staat een logo met de mythische draak Pi Xiu. De draak die honger heeft naar goud is een verwijzing naar onze missie om de consument gouden momenten te bezorgen. In de bek van de draak zit een verwijzing naar de kruiden die zorgen voor de subtiele bittere smaak van Picori. “Die subtiele bitterheid zorgt ervoor dat de honger niet verdwijnt. Picori is een aperitief die niet stroperig is.”

Picori is intussen te verkrijgen in een aantal verkooppunten in de streek rond Kortrijk en ook in Heuvelland is er al een verdeelpunt. Op www.picori.be kan je de verdelers vinden.

Picori is al te vinden op Instagram en binnenkort op Facebook.

En via Info@picori.be kan je contact opnemen voor specifieke vragen of wensen.

error: De inhoud is beschermd! U kan foto\'s en teksten bestellen. Foto's downloaden of afdrukken is strafbaar.