Een actueel STEM-project in de praktijk: leerlingen maken zelf hun CO2-meter voor in de klas

Op de foto zien we achteraan v.l.n.r. Niels De Vlieger (uitgeverij TESS), Lieve Buyse (leerkracht STEM) en Vincent Claerboudt (directeur Broederschool Roeselare). Vooraan zien we leerlingen Yentel Vanclooster en Armand Defever.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Niels De Vlieger, een jonge ondernemer uit Moorsele die twee jaar geleden de uitgeverij TESS van zijn overleden vader overnam, ontwikkelde een actueel project waarbij leerlingen van de eerste graad van het secundair onderwijs een eigen CO2-meter kunnen maken.

Niels De Vlieger (30) is de drijvende kracht achter TESS, een educatieve uitgeverij in Wevelgem die gespecialiseerd is in leermiddelen voor de vakken binnen het domein Techniek en STEM. Niels is ingenieur en heeft een passie voor techniek. “Ik ben ook wel gefrustreerd dat er veel aanbieders van CO2-meters zijn die exorbitant hoge prijzen vragen voor CO2-meters, die dan nog vaak van bedenkelijke kwaliteit zijn.

STEM-project

“Veel scholen kochten veel te dure CO2-meters aan en plaatsten deze in de klassen, zonder de beschikbare informatie goed te gebruiken. Dat is jammer want de huidige problematiek rond de luchtkwaliteit biedt enorm veel kansen voor scholen om zelf met de leerlingen aan de slag te gaan in een STEM-context,” aldus Niels De Vlieger. Met het project dat Niels ontwikkelde werken leerlingen een zestal weken rond het thema ‘Luchtkwaliteit in mijn klas’. Het voldoet ook aan de leerplandoelen van de eerste graad van het secundair onderwijs. Ze maken ook een perfect werkende en genormeerde CO2-meter met een NDIR CO2-sensor.

Het pakket bestaat uit een unieke combinatie van leerwerkboeken, een bordboek voor de leerkracht, klasmateriaal en alle componenten om een CO2-meter als bouwpakket te maken. “Zo hebben de leerkrachten alle tools in handen om de actuele problematiek van de luchtkwaliteit op een boeiende manier te behandelen. Ze kunnen voor elk klaslokaal een CO2-meter maken samen met hun leerlingen én ze kunnen er een volledig uitgewerkt STEM-project rond geven”, stelt Niels.

Uitgetest in Roeselare

In de Broederschool in Roeselare werd het project al uitgetest in het eerste middelbaar. “We waren op zoek hoe we iets meer konden doen omtrent de luchtkwaliteit in de verschillende klassen omdat dit nu toch wel een héél belangrijk item is”, zegt directeur Vincent Claerhoudt. “Het feit dat we met het pakket van uitgeverij TESS CO2-meters kunnen maken met onze eigen gemotiveerde leerlingen is enkel een meerwaarde. Het is de bedoeling om met de leerlingen van de eerste graad het STEM-project te doorlopen en achteraf elk klaslokaal uit te rusten met één CO2-meter. Hierbij leren de leerlingen de werking van deze meter kennen, de resultaten van de metingen bijhouden en kritisch lezen en beoordelen. Het is een totaal omvattend project!”