Vanaf 21 november wordt het stuk ‘een uur op 40 graden’ van Sarah Houpelyne gespeeld door de toneelgroep Albatros uit Lauwe. De auteur regisseert ook zelf deze creatie van haar toneelstuk.
‘Een uur op 40 graden’ is het derde stuk dat Sarah Houpelyne zelf schreef en het vierde stuk dat ze regisseert. “Het stuk werd nog nooit gespeeld”, zegt ze.
“Ik wou iets dat voor iedereen herkenbaar is. Het is ook redelijk luchtig. Het is wel humoristisch maar soms ook wel ergens absurd. Het is wel een heel toegankelijk stuk. Het is wel uit het leven gegrepen en sommige personages zijn gebaseerd op mensen die ik ken.”
Het stuk wordt gebracht door tien personen, nl. Brecht Buyse (nieuw in de groep), Kato Hulders, Manuel Lowagie, Tomas Michils, Luc Stock en Hannelore Verschaeve die allen in Lauwe wonen, Chantal Tanghe uit Menen, Gudrun Deneckere en Merel Vanhauwaert uit Wevelgem en Axel Grzych uit Moeskroen. Merel ontbreekt op de foto.
Voorzitter Gudrun Deneckere wil ook nog een woordje van dank richten tot Simon Demuynck, die helemaal alleen een indrukwekkend decor maakte voor het stuk. “Het is een speciale nieuwigheid!”
Auteur en regisseur
Sarah Houpelyne woont in Wevelgem boven het cultuurcafé De Barriere, dat ze al zes jaar samen met haar echtgenoot Gertjan Seynaeve runt.
Sarah en Gertjan vormen culturele duizendpoten. Gertjan is vooral met muziek bezig, maar naast het feit dat Sarah kan zingen, schrijft en regisseert ze ook toneelstukken. Ze regisseerde bij Albatros ook al ‘een bijzondere dag’.
Theater is een grote passie van Sarah, die kunsthumaniora volgde. Ze werkte nog voor Theater-aan-Zee. “Voor we ons café hadden ging ik twee keer per week naar het theater. Ik wil theaterwerk blijven combineren met ons café.”
Het eerste stuk dat Sarah schreef was een thriller voor de jongeren van ‘Tumult’ uit Gullegem. Dan waagde ze zich aan het herschrijven van een verhaal op het verhaal van Pocahontas. “Dat werd gespeeld met 40 jongeren in een school in Ardooie”, legt ze uit. ‘Een uur op 40 graden’ is haar eerste stuk voor volwassenen.
“Ik vind het fijn om mijn eigen stuk te kunnen regisseren. Bij een bestaand stuk moet je je inleven in wat je denkt dat de schrijver bedoelt. Nu kan ik de spelers meenemen in mijn eigen visie.”
“Ik weet hoe het naar voor moet gebracht worden. Daarnaast is het belangrijk dat de acteurs veel inspraak hebben. Ik zie het als een team met wie ik samen werk en ben zeker niet alleenheersend.”
Sarah heeft het gevoel dat de acteurs mee zijn in haar gedachtengang. “Het stuk is ook wel grappig geworden.”
Er zitten nog verhalen in Sarahs hoofd. Daar wil ze nog meer mee doen. Nu maakte ze tijd om ‘een uur op 40 graden uit te schrijven. Sarah schrijft vooral ’s nachts. “Dat verhaal zat al een paar jaar in mijn hoofd. Een film inspireerde me om het te schrijven. Het stuk is echter totaal niet op die film gebaseerd. Ik wil altijd iets maken dat een beetje zorgt voor stof tot nadenken. Ik wil stukken schrijven die niet vervliegen als de mensen weggaan. Het zijn niet puur misverstanden in mijn stukken!”
Korte inhoud
Sarah verklapt kort wat inhoud over het stuk. “Het gaat over Katrien, het hoofdpersonage. Zij is niet meer zo gelukkig in haar leven, tot er iets gebeurt. Het heeft te maken met een wasmachine waardoor ze de kans ziet om haar leven te veranderen. Ze gaat er wel wat ver in en het loopt een beetje mis…”
Wie meer wil weten kan het best een ticket aan 13 euro reserveren via Voorstellingen – 1 uur op 40 graden – Toneelgroep Albatros Lauwe Je kan online onmiddellijk je plaatsen reserveren.
De voorstellingen vinden plaats op vrijdag 21 en zaterdag 22 november telkens om 20 uur en op zondag 23 november om 11 uur in ’t Applauws in de Koningin Astridlaan 44 in Lauwe.

“Dat zou elke toneelgroep moeten hebben!”
Albatros werkt voor het eerst met een nieuw systeem voor mensen die niet goed horen.
“Er is de mogelijkheid tot audio-ondersteuning via het North Stage Theater Systeem. voor mensen die moeilijker horen en ver van het podium zitten. Dat is in de eerste plaats voor slechthorenden, maar iedereen kan gebruik maken van deze persoonlijke ontvanger met hoofdtelefoon. Je kan hiermee zelf bepalen hoeveel klankversterking je nodig hebt. Elke toneelgroep zou dat moeten voorzien!”, stelt Gudrun.

